Sådan gør du:
Eleverne ska lave en øvelse med flip flapper.
Facilitator printer flip-flapperne, inden undervisningen. (bilag 1)
På undervisningsdagen:
Hver elev klipper og folder en flipflapper, hvorefter eleverne går rundt mellem hinanden og bruger sin flipflapper til at stille hinanden spørgsmål.
Herefter laves en fælles opsamling i klassen om de spørgsmål eleverne har stillet hinanden i flip-flapper dialogen. Eleverne kan både præsentere egne svar og svar, de fik fra deres kammerater.
Flipflapperen indeholder følgende spørgsmål:
- Hvordan mærker man sine egne grænser?
- Hvad kan man gøre for at mærke andres grænser?
- Hvordan ved man, om der er samtykke?
- Hvad kan være positivt ved at udfordre sine grænser?
- Hvilke gode råd om samtykke, vil du give videre til andre unge?
- Hvordan kan man give samtykke?
- Hvad er det vigtigste, du har lært i arbejdet med grænser og samtykke?
- Hvilke temaer om grænser og samtykke vil du gerne vide mere om?
Afslutningsvis vises filmen: a cup of tea.